HR-trendit 2020 – Kasvun paikka

”Kasvun paikka” kokoaa yhteen vuoden 2020 HR-trendit ja HR-asiantuntijoiden näkemykset henkilöjohtamisen kehittämisestä. Lataa Kasvun paikka itsellesi ja investoi ihmisiin.

IF YOU LOVE SOMEONE, SET THEM FREE.
– STING

Stingin kertosäe soi päässäni, kun keräsimme HR:n terveisiä johdolle tähän kirjaseen. Työelämä muuttuu 60 kertaa työtunnissa. Työtekijät elävät ja hengittävät muuttuvaa maailmaa ja samalla pitävät entistä tiukemmin kiinni arvoistaan. Ylhäältä alas annetut normit eivät enää päde, vaan luottamus pohjautuu entistä enemmän yhteisiin arvoihin ja työnantajan kykyyn antaa tekijälle rooli matkalla yhteiseen tavoitteeseen. Mitä vapaammin tekijä saa toteuttaa rooliaan ja saavuttaa tavotteita, sitä enemmän vastuuta hän ottaa.

Muutos tuntuu vaativan suoranaista kulttuurivallankumousta monessa yrityksessä, ja HR:n rooli työnantajan ja -tekijän välissä on kriittinen. HR, Human Resources, vastaa yrityksen suurimmasta inhimillisestä arvosta: sen työntekijöistä. Tehtävä on vuosien saatossa painottunut sanalle resurssi, jota ohjaa enemmän tai vähemmän kannattavuus. Työn kannattamattomuus on kuitenkin kiistaton trendi, jonka vastalääkkettä on työn arvon kasvattaminen: osaamisen lisääminen, inhimillinen arvopohja, kirkas strategia ja kannattavuuteen mitoitettu kasvutavoite.

HR:n terveiset johdolle voisi tiivistää iskulausemaisesti: ”investoi ihmiseen”. Se on helppo allekirjoittaa, kun katsoo ympärilleen ja kurkistaa kulman taakse tulevaisuuteen.

Tähän kirjaseen on koottu Suomen työelämän kulttuurivallankumousta omilla aloillaan allekirjoittavien HR-johtajien näkemyksiä tulevasta ja siihen valmistautumisesta. Kontekstia ja tukea näkemyksille haetaan psykologiasta, juridiikasta ja yhteiskuntatieteistä.

Uteliaisuus, ihmisyys ja ikuinen oppiminen ovat arvoja, joilla ei voi mennä väärään. Jos rakastaa jotain, se pitää päästä vapaaksi. Sen saa takaisin todennäköisesti tuhatkertaisesti.

Helene Auramo CEO, Adinum Koulutusseteli

Kasvun paikka kokoaa yhteen tulevaisuuden HR-trendit sekä näkemyksiä osaamisen hyödyntämisestä ja henkilöstöjohtamisen kehittämisestä.

HR trendit
Talent scouting, henkilöstöjohtaminen vai teköälyn kouluttaminen? Miten muuttuvaa maailmaa voi ennakoida arjessa, kun muutosmatka tuntuu lähinnä juhlapuheelta?

Kasvua osaamisesta
Teknologia ja sen tuomat ratkaisut kääntävät katseen helposti pois ihmisestä ja sisällöstä. Pois laadusta ja kehityksestä, jonka vain oikeat ihmiset mahdollistavat. Talentin tunnistamisesta syntyy kasvua ja varmuutta kaikille: tekijälle, työympäristölle ja ennen kaikkea liiketoiminnalle.

Investoi ihmiseen.
Osaamisen ja laadun kasvattaminen ei tarkoita aina kallista rekryprosessia. Hyvä henkilöstöjohtaminen alkaa aina sisältä: oman henkilöstön osaamisesta, motivaatiosta ja koulutuksesta.

Mukana Kasvun paikkaa yhdessä Koulutussetelin kanssa on ollut luomassa Suomen yritysmaailman HR-asiantuntijat:

Heini Kaihu, Henkilöstöjohtaja, Head of HR, Rovio
Janne Vainio, TCEO & työelämänvalmentaja, ManagementOne
Katja Noponen, CEO & Founder, Katja Noponen
Mari Katara, HR Manager, OP Financial Group
Marko Viitikko, HR, Manager, MPS
Niina Ritala, Human Resources Director Services and Head of Normet Academy
Panu Luukka, yrityskulttuurimuotoilija, LeidenSchaft
Saara Somersalmi, Head of HR, Vainu

Työnantajalle

Koulutussetelillä lisäät työntekijän motivaatiota kehittää itseään ja omaa osaamistaan. Työntekijä maksaa valitsemansa koulutuksen Koulutussetelillä kätevästi itse, jolloin sinulta säästyy aikaa sekä rahaa. Myös työsuhteen päättymiseen liittyvän koulutusvelvollisuuden voi ulkoistaa Koulutussetelillä.

Työntekijälle

Koulutusseteli mahdollistaa uudella tavalla oman osaamisesi kehittämisen sekä ammattitaidon ylläpitämisen. Saat vapaasti valita haluamasi koulutukset ja valmennukset juuri sinulle sopivaan aikaan paikasta riippumatta.

Kouluttajalle

Markkinoi koulutustarjontaasi suoraan työntekijöille Koulutussetelin avulla. Liittymällä verkostoomme mahdollistat työntekijöille vapauden valita tarvittavat koulutukset itse. Näin autat työntekijöitä kehittämään omaa osaamista ja ammattitaitoa.